Anumite detalii ne împiedică să profităm din plin de calitățile alimentelor pe care le consumăm, avertizează cotidianul spaniol El Pais, potrivit Agerpres, prezentând în acest sens o serie de greșeli pe care trebuie să le evităm.

 

 

 

Nu beţi în grabă sucul de portocale

Chiar dacă ar trece 12 ore, vitaminele din sucul de portocale nu se pierd, potrivit constatărilor unor studii care în 2014 au fost preluate într-un articol publicat în “Revista Espańola de Nutrición Humana y Dietética”. Cercetătorii susţin că pentru a avea loc o diminuare considerabilă a cantității de vitamina C ar trebui să existe “condiții extreme”, cum ar fi de exemplu ca sucul să fie încălzit la 120 de grade Celsius.

Nu fierbeţi broccoli

Gătitul la abur nu afectează prea mult vitamina C din broccoli, în timp ce fierberea acestuia în apă îi reduce semnificativ capacitatea antioxidantă, potrivit mai multor studii. “Cel mai important este să fie luat la maturitate, de preferat ecologic și să fie consumat crud sau gătit la abur ori fiert în foarte puțină apă, pentru a-și păstra toate proprietățile”, afirmă Elena Soria, nutriționist la Clinica Menorca.

Nu adăugaţi lapte în ceai

Ceaiul are un efect protector asupra sistemului cardiovascular, dar dacă îl consumăm cu lapte, această superputere este anulată complet, potrivit unui studiu publicat în “European Heart Journal”. “Ceaiul este un produs natural cu aromă, culoare și savoare unice, care sunt afectate când se adaugă laptele. În plus, cazeina din lapte i-ar altera sau diminua proprietățile antioxidante și anticancerigene”, susţine Isabel Artero, director și fondator al centrului Cuerpo Libre.

Nu aruncaţi zerul de la iaurt

Deși aspectul lichidului albicios care plutește în partea superioară a iaurtului nu este prea apetisant, aportul său de proteine este foarte important, deoarece este format din apă și săruri minerale și este bogat în calciu și fosfor. Zerul ar trebui să fie băut sau amestecat cu iaurtul.

Nu tăiaţi căpșunile în bucăți

Curățarea de coajă, tăierea sau modificarea formei unui fruct duc la modificarea proprietăților fizico-chimice din cauza reacțiilor enzimatice (oxidare) legate de deteriorare, potrivit manualului de conservare a fructelor și legumelor al Organizației Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură (FAO). “Contactul cu aerul produce oxidare și pierderi de vitamina C. Și lumina influențează în sensul pierderii de substanțe nutritive în mod indirect, favorizând o serie de reacții care au loc când alimentul este în contact cu aerul. Afectează mai ales provitamina A sau betacarotenul”, spune María José Crispín, care recomandă prepararea căpșunilor cu foarte puțin timp înainte de a fi consumate, adăugarea câtorva picături de suc de lămâie și acoperirea recipientului în frigider până în momentul servirii.

Nu frigeţi carnea la grătar

Atunci când frigem carnea la frigare sau grătar se formează două substanțe care fac să crească riscul de cancer. Este vorba despre aminele heterociclice (AHC) și hidrocarburile aromatice policiclice (HAP) care se formează când carnea este supusă unor temperaturi ridicate (+ 150 grade Celsius) și timp îndelungat, semnalează Isabel Artero.

Potrivit Asociației spaniole împotriva cancerului (Asociación Espańola contra el Cáncer), “este important să se evite alimentele la grătar, pentru că sursa de căldură atinge temperaturi înalte și, în plus, alimentul este în contact direct cu acesta și se arde mai ușor, producându-se benzopireni (substanțe cancerigene)”.

Giuseppe Russolillo Femenías, președinte al Fundației spaniole de dieteticieni-nutriționiști (Fundación Espańola de Dietistas-Nutricionistas), recomandă să se limiteze acest tip de tehnică culinară. Potrivit dieteticianului, când carnea este prăjită ușor sau friptă la tigaie, se creează un strat protector pentru proprietățile alimentului, dacă se folosește “o cantitate generoasă” de ulei de măsline virgin.