Peste 60% din organismul uman este constituit din apă (plămânii sunt aproape 90% apă, creierul este aproximativ 70% apă, sângele este aproximativ 83% apă), acesta fiind cel mai important element pentru un organism sănătos.

Corpul uman pierde zilnic câţiva litri prin funcţiile vitale cum ar fi respiraţia, transpiraţia sau procesarea alimentelor, pierderi care trebuie suplinite deoarece în caz contrar organismul poate ajunge la o dehidratare severă. 

Nevoia de apă a unei persoane depinde de mai mulţi factori, inclusiv de starea generală de sănătate, masa corporală, nivelul de activitate, vârsta şi locul unde trăieşte. Procentajul de apă din corp depinde şi de nivelul de hidratare. Senzaţia de sete o simţim după ce am pierdut deja 2-3 % din cantitatea de apă din corp. Performanţa mentală şi coordonarea fizică încep să fie afectate înainte ca setea să fie percepută (la o deshidratare de aproximativ 1%).

Apa din organism are câteva roluri esenţiale: menţine echilibrul de fluide în organism, ajutând la procesul natural de detoxifiere, reglează temperatura interioară prin transpiraţie şi respiraţie, transportă şi metabolizează carbohidraţii şi proteinele, îmbunătăţeşte circulaţia sanguină, formează saliva, etc.

Atunci când organismul nu este hidratat suficient, celulele organelor vitale preiau apa din sânge, rezultând îngroşarea acestuia. În astfel de situaţii, sângele depune o presiune crescută asupra inimii, aceasta fiind nevoită să pompeze cu greu sângele îngroşat.

Cele mai frecvente semne ale deshidratării sunt: sete iritativă, performanţă scăzută, oboseală, slăbiciune, gură uscată, senzaţie de vomă, durere de cap, crampe musculare, confuzie, urină închisă la culoare, ameţeală, atenţie scăzută, incapacitate de concentrare.