Meditaţia constă în antrenarea minţii, în special a atenţiei şi a voinţei cu scopul de a promova o stare de relaxare, reflecţie şi contemplare, care să conducă la restabilirea echilibrului intrinsec.

Deşi tehnicile de meditaţie îşi au originea în religiile şi tradiţiile spirituale din Orient, în zilele noastre se foloseşte adeseori meditaţia ca mijloc de relaxare, în afara oricăror concepte religioase. De asemenea, meditaţia este considerată un tip de medicină complementară care angrenează trupul şi mintea, iar avantajul acesteia este că poate fi practicată oriunde.

În timpul meditaţiei are loc un proces de calmare, efectele nocive ale stresului cotidian sunt înlăturate, pulsul şi tensiunea arterială scad, respiraţia devine mai lentă, muşchii se relaxează, oboseala este diminuată, iar depresia şi anxietatea dispar. Atenţia este concentrată într-o singură direcţie, astfel încât să se elimine de la nivel mental gândurile responsabile cu starea de tensiune şi să se permită minţii să se limpezească şi să îşi manifeste creativitatea. Rezultatul este o bunăstare fiziologică şi emoţională superioare.

Efectele benefice ale meditaţiei nu se opresc la încheierea sesiunii de relaxare, ci continuă să exercite un impact pozitiv asupra trupului şi creierului multă vreme după aceea. Studii anterioare au arătat că meditaţia ameliorează atenţia, memoria, fluenţa vorbirii, funcţiile de execuţie şi creativitatea şi contribuie la ameliorarea unor afecţiuni, mai ales dacă acestea sunt agravate de stres.