Depresia postnatală este o condiţie medicală severă determinată de modificări hormonale bruşte ce au loc după naştere şi afectează indirect relaţia mamă-copil. Riscul dezvoltării unei astfel de depresii creşte atunci este asociată cu alti factori de risc cum ar fi depresie anterioară, absenţa sprijinului din partea partenerului şi a familiei sau un stres excesiv.

Simptomele care semnalează instalarea depresiei postnatale includ anxietatea, iritabilitatea, oboseala continuă, insomniile, scăderea sau creşterea în greutate, lipsa interesului faţă de activităţile ce obişnuiau să facă plăcere, stări de vină, interes scăzut faţă de copil, lipsa încrederii şi îngrijorarea excesivă, lipsa generală a energiei.

Separat sau în completarea ajutorului medical, proaspăta mămică aflată într-o astfel de situaţie poate încerca metode naturale care ajută la diminuarea sau chiar eliminarea depresiei.

Sunatoarea reface echilibrul hormonal. Ceaiul de sunătoare produce serotonină (hormonul fericirii) care rămâne activă în creier pentru o perioadă îndelungată şi este folosit pentru combaterea depresiei şi a problemelor de somn. 

Floarea pasiuni calmează sistemul nervos. Folosită uneori pentru tratatarea şi controlul simptomelor depresiei postnatale, are efecte importante asupra insomniei şi anxietăţii.

O dietă corespunzătoare îmbunătăţeşte starea psihică. Stăpâneşte-ţi pofta de dulciuri şi optează pentru carbohidraţi, care stimulează producerea de serotonină, hormonul responsabil de starea de bine, de calm, de linişte din organismul nostru. Alege alimente bogate în complexul de vitamine B, seleniu, magneziu, alimente de provenienţă animală care conţin acizii graşi Omega 3 şi hidratează-te corespunzător. Evită consumul de cofeină şi alcool deoarece întăresc starea de anxietate.

Socializarea şi mişcarea elimină stesul. Exerciţiile uşoare sunt recomandate pentru suferinzii de depresie, deoarece provoacă în creier producerea de endorfine. Nu exagera cu efortul pentru că vei simţi doar epuizare în loc de a te bucura de plusul de energie şi de sentimentul crescut de mulţumire şi optimism.

Somnul este esenţial pentru sănătatea fizică şi mentală. Oboseala poate accentua starea de depresie, de aceea odihneşte-te cât de mult poţi. Dormi când doarme şi bebeluşul. 

Luminoterapia creşte nivelul serotoninei. Exploateză la maximum lumina zilei şi ieşi la o plimbare în aer liber, o jumatate de ora şi vei vedea că te vei simţi mai bine.