Cunoscut şi sub denumirea de colon spastic, sindromul de colon iritabil (SCI) este cea mai frecventă dintre tulburările intestinale şi constă în perturbarea funcţiei digestive.

Simptomele variază mult de la o persoană la alta, iar cele mai frecvente includ: durere abdominal, alternanţa episoadelor de diaree şi constipaţie, balonare, gaze, greaţă, oboseală, cefalee, anxietate. Simptomele acestei boli pot sa dispară timp îndelungat şi apoi să reapară.

Iată câteva sfaturi care ar putea să vă ofere o doză semnificativă de uşurare:

Gestionaţi-vă stresul, deoarece este unul dintre cei mai cunoscuţi factori care declanşează această tulburare. Acordaţi atenţie deosebită relaxării şi tehnicilor de reducere a stresului (meditaţie, yoga).

Ţineţi un jurnal. Este indicat ca fiecare bolnav să se observe pe sine şi să noteze într-un jurnal condiţiile şi situaţiile când starea sa se agravează, pentru ca ulterior să încerce să ţină sub control efectele negative.

Aveţi grijă la alimentaţie. Evitaţi cafeaua, alcoolul sau ţigările şi alimentele precum varza și broccoli. Eliminaţi prăjelile, carnea, grăsimile animale, uleiurile, margarina, produsele lactate si alte alimente grase. Nu consumaţi condimente deoarece pot produce spasme intestinale, care ulterior duc la diaree. Renunţaţi la gumă sau dulciuri care conțin îndulcitori artificiali pentru că în compoziţia acestoras intră de obicei sorbitol și manitol, care pot avea efect laxativ. Beţi multă apă, de preferat în afara meselor, însă evitaţi-o pe cea carbogazoasă.

Fibrele solubile absorb lichidul din intestine, ajutând la prevenirea diareei. Creşteţi consumul acestora. Cele mai bune surse sunt fasolea, fulgii de ovăz şi unele fructe, cum ar fi merele, căpşunile şi grapefruitul. În caz de constipaţie, alegeţi fibre insolubile care accelerează trecerea resturilor alimentare prin intestine. Acestea se găsesc în grâu integral, tărâţe, alte cereale integrale, salata verde.

Consumaţi iaurt. Graţie bacteriilor active, cum ar fi acidophilus, iaurtul înlocuieşte bacteriile bune necesare organismului, care au fost eliminate în timpul diareei.

În general, este bine ca suferindul de colon iritabil să mănânce puţin şi des alimentele care nu-i fac rău, pentru a diminua contracţiile intestinale şi a evita diareea declanşată de mesele copioase. Mestecaţi cu răbdare. Dacă înghiţiti mâncarea insuficient mestecată probabil veţi înghiţi şi aer, care se transformă în gaz intestinal cu efect iritant.

Beti ceaiuri. Ceaiul de mentă relaxează intestinele, reduce spasmele şi ameliorează durerea cauzată de gaze. Chimenul are proprietatea de a calma durerile provocate de crampele intestinale, dar de a le şi preveni, iar rozmarinul conţine substanţe active care calmează spasmele şi reduc balonările. Infuzia de ghimbir produce un efect de uşurare, calmând tot felul de probleme digestive.

Faceţi mişcare. Ori de câte ori este posibil, faceti cel puțin 30 de minute de exercitii simple, cum ar fi mersul pe jos. Exerciţiul fizic regulat detensionează sistemul nervos şi normalizează funcţionarea intestinului.